AMCoR Asahikawa Medical College
HOME
|

AMCoR:Asahikawa Medical University Collection and Research (旭川医科大学学術成果リポジトリ)は、本学で生産された電子的な知的生産物(学術雑誌論文の原稿・教材・学術資料など)を保存し、原則的に無償で発信するためのインターネット上の保管庫です。

※AMCoRに収録された学術論文のほとんどは、商業出版社や学会出版社の学術雑誌に掲載されたものですが、著作権に係わる出版社の方針により、出版社の条件に添った版を収録しています。そのため実際の誌面とはレイアウトの相違や、字句校正による文言の違いがあり得ますことをあらかじめご了承ください。


| ホーム ニュース ログイン |

Language

AMCoR検索
  
     詳細検索

インデックスツリー

詳細



閲覧数:1789
ID K28-15
アイテムタイプ Article
このアイテムを表示する
本文 長谷川吉昌先生28.pdf
Type : application/pdf Download
Size : 6.9 MB
Last updated : Apr 25, 2012
Downloads : 962

Total downloads since Apr 25, 2012 : 962
タイトル 哲学教育の現場から―道徳哲学の場合
著者
長谷川, 吉昌 (Hasegawa, Yoshimasa)
上位タイトル
旭川医科大学紀要(一般教育) No.28  (2012. 3) ,p.15- 44
識別番号
ISSN
0387-8090
抄録 What is the point of lecturing on moral philosophy at colleges or universities? If the lectures delivered there are expected to be part of moral education, what conditions should be satisfied in order for Students' understanding of ethical theories to contribute toward improving their ability to make moral judgments? Or is it entirely futile in moral education to leam ethical theories and have philosophical discussions on related subjects? In the present paper 1 seek answers to the above questions and related ones from a somewhat skeptical perspective on the effects of teaching ethical theories in moral education. ln my view, there are more satisfactory methods of teaching philosophy as moral education than just giving lectures on historically important theories in moral philosophy, such as those of Plato, Aristot1e, Hobbes, Hume, Kant, Bentham, and J.S.Mill. Especial1y when a philosophical lecture course is delivered as part of vocational education, it is to be desired that it be a training of the students' sense of professional morality. I report an attempt at delivering such lectures with an example of teaching material in the appendix.
キーワード
哲学教育、道徳教育、道徳哲学、職病倫理、予見性
注記 雑誌掲載版
言語
jpn
資源タイプ text
ジャンル Departmental Bulletin Paper
Index
/ Public / 旭川医科大学
/ Public
/ Public / 旭川医科大学 / 旭川医科大学紀要
関連アイテム